Ofte stilte spørsmål
Nedenfor finner du en oversikt over våre ofte stilte spørsmål. Dersom du likevel ikke skulle finne svar på det du lurer på er du selvsagt velkommen til å kontakte oss!
Hva er Let’s pay?
Har du mottatt SMS fra Let’s pay med Everket AS som avsender?
Sms’en fra Everket AS er helt trygg å åpne bare den er lik eksemplet vårt under «Siste nytt». Vi har begynt med en ny type elektronisk betalingspåminnelse til privatkunder via Let’s pay og Kredinor.
Slik fungerer det:
1. Du mottar SMS vedr din ubetalte faktura 6-9 dager etter forfall
2. Klikk på linken i SMS for å komme direkte til betalingsvindu hvor du kan betale fakturaen i sin helhet
3. Klikk på knappen « gå til betaling» og du kommer direkte til betalingsmetode
4. Velg betalingsmåten «betalingskort» eller vipps
5. Fyll inn infoen vi trenger og trykk fortsett. Du får bekreftelse på at betalingen er mottatt.
Din strømmåler
Everket har blitt gjort oppmerksom på at strømselgere tilknyttet en landsdekkende strømleverandør bruker en svært spesiell og feilaktig salgsmetodikk. Selgerne ringer opp våre nettabonnenter og forteller at de har oppdaget feil ved abonnentens måler. En feil som gjør at strømregningen blir feil, de betaler for mye. Selgeren tilbyr seg å rette denne feilen, forutsatt at de bytter strømleverandør. Dette er naturligvis feil.
Det er ingen feil ved strømmålerne som påvirker strømregningen. Det er heller ikke mulig for en strømselger å rette eventuelle «feil» ved målerne om kunden bytter til en annen strømleverandør. Målerne eies av Everket AS og det er kun Everket som har tilgang til disse målerne.
Hva er nettleie?
Nettleie er kostnaden for å transportere strøm over linjenettet. Du må i tillegg ha en egen avtale med en fritt valgt strømleverandør.
Hva er leveringsplikt?
Alle som skal ha strøm må velge en kraftleverandør. Hvis ikke du har valgt en kraftleverandør vil Everket levere strøm for deg. Vi kaller dette for leveringsplikt.
Les mer her.
Hva er prisen for nettleie?
Vi transporterer strømmen til alle kunder i Notodden og omegn.
Nettprisen finner du her.
Må jeg ha nettleie?
Alle som bruker strøm, betaler en nettleie og du er avhengig av å ha en avtale med oss for å få levert strøm til din bolig.
Bestille og avbestille nettavtale
Det er din strømleverandør som utfører alle oppgaver knyttet til strøm- og nettleieavtale, og eventuelle spørsmål du har til faktura og forbruk.
Faktura
Du kan velge å få din faktura på følgende måter:
Ofte håndterer strømleverandøren fakturering hvor du får strøm og nettleie på en faktura. Har du spørsmål om din strømfaktura kontakter du kraftleverandøren.
Hvordan åpner jeg HAN-porten?
Logg inn på Min Side, gå til Min profil og velg skjemaer. Her ser du anbefalt fremgangsmetode.
Du vil få en e-post fra oss med bekreftelse på at HAN-porten er åpnet.
Jeg skal utføre gravearbeid, hva må jeg gjøre?
Graving
Før det settes i gang gravearbeid må det undersøkes med oss om vi har kabler i bakken der det skal graves. Dette gjøres ved å ringe eller kontakte oss på annen måte minst to dager før gravingen skal skje, dette for å være sikker på å få påvisning innen ønsket tid.
Spør før du graver
Vi kommer da og påviser kabler som tilhører oss gratis på dagtid. Ønskes påvisningen på kveldstid faktureres dette etter medgått tid. Husk at det er den som graver som er ansvarlig for eventuelle skader og som er erstatningspliktig.
Ved bestilling trenger vi opplysning om følgende:
Ved kabelpeiling vil det bli skrevet ut en gravetillatelse som beskriver betingelsene rundt graving.
Jeg vil bestille/avbestille kontroll av mitt elektriske anlegg. Kontakter jeg DLE?
Se våre kontaktpersoner.
Hvordan kan jeg bestille byggestrøm?
Everket leier ut byggestrømskap dersom du trenger en midlertidig strømtilførsel. Du kan bestille byggestrøm via dette skjemaet, eller ta kontakt med oss på telefon 35 02 50 50 eller post@everket-notodden.no.
Hva betyr planlagt strømstans?
Som netteier har vi ansvaret for overvåkningen og utbyggingen av strømnettet vi eier og drifter. I den forbindelse må vi stenge strømmen i korte perioder slik at våre montører kan jobbe under trygge forhold.
Varsling om planlagte strømstans blir sendt som SMS til ditt telefonnummer minst 2 dager i forveien. Er du usikker på hvilket telefonnummer du har registrert som varsling for strømstans kan du logge deg inn på Min side for å se til at vi har registrert riktig nummer. Er det feil kan du enkelt oppdatere til riktig telefonnummer selv!
Om du opplever strømstans som ikke er listet eller varslet om? Gi oss beskjed!
Feilmelding Strøm: 35 02 50 50 (08:00 – 15:00 hverdager)
Feilmelding Strøm utenom kontortid: 40 40 57 00 eller 40 40 57 01
Strømmen er borte. Hva gjør jeg?
Opplever du strømstans som ikke er listet eller varslet om? Ring oss!
Feilmelding Strøm: 35 02 50 50 (08:00 – 15:00 hverdager)
Feilmelding Strøm utenom kontortid: 40 40 57 00 eller 40 40 57 01